söndag 1 juli 2012

Winter Longing av Tricia Mills

Författare: Tricia Mills
Förlag: Razorbill
Antal sidor: 266
Utkom: Augusti 2010
Utläst: 14 juni 2012
Andra böcker av författaren: Heartbreak River

In a small town hidden among the mountains of Alaska, Winter Craig finally confesses her feelings to her lifelong crush, Spencer. But the day after their very first kiss, Spencer leaves to get his pilot's license--and is killed in a plane crash.

Winter's dreams fall apart after losing Spencer, and she spends her days walking the halls of her high school like a ghost, wishing she could rewind time, longing to have him back. It feels as though a layer of ice has hardened over everything, making her go numb. But when the boy next door becomes an unlikely friend, slowly, Winter's frozen heart begins to melt. Can love--the very thing that destroyed her--make her whole again?

~*~

Det känns märkligt att läsa en bok om sorg för en karaktär som man egentligen inte ens har träffat. Som är borta innan man ens hunnit läsa första kapitlet. Jag vet inte om det är därför jag har svårt att relatera till Winter, eller om det helt enkelt beror på någonting annat. När jag tänker efter så är hon faktiskt ganska frånvarande, som person och som huvudkaraktär. Det jag minns om henne så här i efterhand är att hon saknar Spencer och vill jobba med att skapa kläder till filmer. Och det räcker inte för att jag ska känna för och med en karaktär när de går igenom någonting så stort som att ha förlorat någon. Istället önskar jag mest att de ska komma över personen som är borta och gå vidare, vilket kanske inte är vad författaren ville uppnå med berättelsen direkt.

Vem som är mer intressant är Winters bästa vän, Lindsay. Hon är mer komplex och har en intressantare historia och jag önskar nästan att boken var skriven ur hennes perspektiv istället. Winter förlorade en person hon älskat i åratal, men Lindsay förlorade ju sin bästa vän och detta hamnar lite i skymundan.

Stämningen i Winter Longing är rätt mysig, om än väldigt kylig och dyster på grund av att den äger rum under Alaskas vintermånader. Lägg till det faktum att jag läste den på våren/sommaren så blir det ännu lite kyligare. Men jag tycker att den lilla staden verkar så mysig och de personer som dyker upp här och där förstärker detta. Hade boken bara varit lite längre och gått in djupare på händelser och känslor som dyker upp, istället för att mest beskriva samma saker om och om igen, då hade jag nog tyckt om boken bra mycket mer.

Handling: 3/5
Språk: 4/5
Karaktärer: 3/5
Omslag: 3,5/5

Totalt betyg: 3,5/5

2 kommentarer:

  1. Okej, då vet man att det är en medelbra bok, tack för recensionen :)

    SvaraRadera
  2. Blev ändå lite sugen på att läsa den, tack för tipset!

    SvaraRadera