tisdag 7 februari 2012

Cinder av Marissa Meyer

Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Förlag: Feiwel & Friends
Serie: Lunar Chronicles #1
Antal sidor: 387
Utkom: 3 januari 2012
Utläst: 7 februari 2012

Humans and androids crowd the raucous streets of New Beijing. A deadly plague ravages the population. From space, a ruthless lunar people watch, waiting to make their move. No one knows that Earth’s fate hinges on one girl. . . .

Cinder, a gifted mechanic, is a cyborg. She’s a second-class citizen with a mysterious past, reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s illness. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future.

~*~

Första debuten för i år och det visade sig vara en riktigt bra bok, något jag är väldigt glad över! Cinder var inte alls vad jag beredd på, jag vet faktiskt inte vad jag väntade mig men jag fick i alla fall något väldigt unikt.
Boken handlar alltså om en tjej som heter Cinder som i Cinderella, vilket ju betyder Askungen på svenska, och är helt enkelt en slags nyskapad Askunge-historia. Cinder bor med sin styvmor och sina två styvsystrar, varav både styvmamman och den ena systern avskyr henne. Hon bor dock i en skrubb, har kroppsdelar som är gjorda av något metalliknande material och hennes bästa vän är en liten slags robot vid namn Iko. 

Världen i Cinder ser helt annorlunda ut. Det finns till exempel endast ett fåtal länder, 6 om jag inte minns helt fel. Europa till exempel är väl ett land, och hela tidsepoken kallas för Tredje Eran eller liknande. Det nämndes inte så ofta, vilket är anledningen till mitt dåliga minne, haha. Cinder bor i denna värld i New Beijing, där Emperor Rikan och hans son Prince Kai styr folket. Men det finns också liv på månen, där Queen Levana som är bokens "bad guy" manipulerar sitt folk, så kallade "Lunars". 

Hela konceptet är som sagt väldigt unikt och intressant att läsa om, däremot tycker jag att Meyer kunde ha gått in djupare på hur denna nya värld blev till mer än att säga att det var ett krig här och ett krig där. Världen går liksom inte ihop och enas under en natt och man vill ju veta detaljerna. I alla fall så vill jag det.

Berättelsen var dock inte lika unik som själva konceptet och jag önskade hela tiden att det jag trodde var sanningen inte var det. Det "stora" avslöjandet i boken var något som jag kom på väldigt tidigt och gjorde alltså att det hela kändes väldigt förutsägbart. Men trots detta gillade jag berättelsen och efter dess slut vill jag gärna ha fortsättningen idag!

Handling: 4/5
Språk: 4/5
Karaktärer: 4/5
Omslag: 3,5/5

Totalt betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar